JanDeVoeght 01Hallo, ik ben Jan De Voeght, en ben lid sinds 2008.
Ik heb altijd interesse gehad voor alles wat vliegt. Vroeger passeerde ik regelmatig aan een modelbouwzaak in Ranst (DND Modelbouw) nabij Antwerpen, maar had nooit de tijd om even kijkje te gaan nemen. Tot in maart 2008, even de wagen langs de kant gezet, en eens binnengewandeld. Slechts 30 minuten later was ik terug buiten met een een grote doos van Protech met daarin een kleine helicopter (coaxiaal), een Cessna 400 in styrofoam, een CD met simulator en een zender in mode 2. Direct naar huis, want dit materiaal moest uiteraard zo snel mogelijk worden uitgetest. In het instructieboekje stond ook een volledige uitleg met tekeningen (volle 2 bladzijden)hoe je deze toestellen moest besturen. De heli heeft ongeveer 2 minuten geleefd, en het vliegtuig net geen 10 seconden. Een geluk dat er nog een CD met simulator in de doos zat, dan had ik toch nog iets over. Tja, terug naar de winkel gereden, en de nodige wisselstukken gaan kopen om alles te repareren. Ondertussen was ik er ook achter gekomen dat mijn buurman (Franco Gargiulo) dezelfde hobby had, en eigenlijk op zoek was naar een club in de nabijheid van Zandvliet. Wij dus naar het veld van rmvc-alouette om wat info in te verzamelen. Bij aankomst daar spraken we iemand aan, en dat bleek direct de juiste persoon te zijn,Dig Hage, de penningmeester van de club en instructeur. We zijn onmiddelijk lid geworden van de club. Snel werd al duidelijk dat ik met de Styrofoam Cessna niet veel kon aanvangen, want bij de minste wind sloeg het model om. Ook de zender stond in mode 2, en in de club vliegen alle instructeurs in mode 1. Ik heb toen de raad gekregen om een goed trainertoestel te kopen (Kyosho Calmato Trainer) en de zender om te bouwen naar mode 1. Zo gezegd, zo gedaan, en ongeveer 1 week later was ik met mijn Calmato aan het vliegen onder het welziend oog van Dig Hage. Later ben ik meermaals per week naar de club gaan vliegen, en heeft Jan Van Schilt (bestuurslid en terreinbeheerder) me verder opgeleid. Dankzij hen heb ik de basis van het vliegen onder de knie gekregen, en heb vervolgens in april 2009 mijn examen met vrucht afgelegd, en kan sindsdien solo vliegen. Uiteraard heb ik tot hiertoe enkel de basis aangeleerd, en komt het er op aan zoveel mogelijk vlieguren te maken om de nodige vorderingen te maken.